ماده ۱۲۱ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
دولت موظف است بهمنظور اعمال صرفهجویی، منطقیکردن مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست، اقدامات زیر را انجام دهد: الف - تهیه و تدوین معیارها و مشخصات فنی مرتبط با مصرف انرژی در تجهیزات، فرایندها و سیستمهای مصرف کننده انرژی، بهترتیبی که کلیهمصرف کنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان این تجهیزات، فرایندهاو سیستمها ملزم به رعایت این مشخصات و معیارها باشند. معیارهای مذکورتوسط کمیتهای متشکل از نمایندگان وزارت نیرو، وزارت نفت، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانهذیربط تدوین میشود. نحوه تصویب این معیارها را هیأت وزیران تعیین خواهد کرد. ب - تهیه آیین نامه تعیین ساعات کار اصناف در ایام سال بهویژه در فصل اوج مصرف برق توسط وزارت بازرگانی با همکاری وزارتخانههای نیروو کشور. ج - تنظیم برنامه فصلی ساعات کار کارخانهها و صنایع توسط وزارتخانههای ذیربط بهنحوی که مصرف برق و انرژی در ماههایی که دارایحداکثر مصرف هستند، کاهش یابد و سیاستهای تشویقی برای مصرفکنندگان درغیر ساعات اوج مصرف، اعمال گردد.