ماده ۱۰۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
به دولت اجازه داده میشود به منظور اجرای سیاستهای صرفهجویی و هدایت مصرف کنندگان آب کشاورزی برای بهرهبرداری بهینه،آب را در انهار و شبکههای آبیاری و ایستگاههای پمپاژ و چاههای عمیق و نیمه عمیق براساس الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی نسبت به تدوین واجرای نظام بهرهبرداری، مشارکت بخشی غیر دولتی (حقابهداران و مالکان) و ایجاد تشکلهای بهرهبرداری آب و خاک اقدام نماید و برای اینگونهمصرفکنندگان، براساس قانون تثبیت نرخ آب بهای زراعی قیمتگذاری نموده و تحویل دهد.